Isnin, 11 Jun 2012

Moussaka



Ni satu lagi favourite kami.. ya ampun, sedap sangat.  Tetapi seperti biasa, menggemukkan.  Moussaka yg ni version Greek, iaitu layers of daging, kentang, terung dan atas sekali ada white sauce dan cheese.  


Bahan-bahannye :

Minyak utk menumis
2 biji terung panjang, di potong bulat tebal 1cm
600 gm kentang, di kupas kulit 
 
Untuk isi daging
1 biji bawang besar, hiris 3 biji bawang putih, hiris
600 gm daging/ kambing kisar
herbs - thyme, marjoram atau guna je yg dlm botol kecil "Italian Herbs"
400 gm tomato hiris dlm tin atau buah tomato fresh, di cincang
2 sudu tomato puree atau sos
1 sudu oyster sos
gula, garam, lada putih - secukup rasa

Untuk sos
600 ml susu segar
60 gm butter
50 gm tepung gandum 
 
150 gm cheese - Cheddar atau yg sesuai  - utk di tabur

Cara-cara:
Goreng terung dlm minyak yg sedikit, separuh masak. Kentang di rebus sebijik-sebijik dan apabila hampir masak, angkat dan hiris bulat-bulat.

Utk isi daging, tumis bawang besar dan bawang putih. Masukkan daging, kacau sebentar. Kemudian masukkan tomato hiris, puri, herbs, oyster sos. Kacau lagi dan sekiranya agak kering, tambah sedikit air. Masak sehingga daging agak lembut. Tambah garam, gula dan lada putih mengikut rasa anda. 

Utk menyediakan sos putih, panaskan susu sebentar. Di dalam kuali, cairkan butter dan masukkan tepung gandum. Kacau selama 2 minit dan masukkan susu sedikit demi sedikit. Kacau sehingga kepekatannya seperti "whipping cream". Tambahkan garam dan lada putih. 

Panaskan oven pada suhu 180C. Sapukan butter pada permukaan mangkuk pembakar. Tuang isi daging, kemudian lapiskan dengan kentang, diikuti terung. Ulang lagi. Lapisan akhir di tuang sos putih di atasnya.




Dan kemudian taburkan cheese.. Bakar selama 40 minit. Utk 5 minit terakhir, naikkan suhu ke 200C utk menggaringkan cheese di atasnya. 
 


Agak banyak jugak la preparation utk buat Moussaka, tapi hasilnye memang berbaloi.  Selamat makan :) 
 

3 ulasan:

  1. salam Yasmin petang tadi akak dah cuba moussaka ni memang sedap ...terbaik dari dapur Yasmin. akak nak share resepi ni kat blog akak....nak minta kebenaran dari Yasmin. Terima Kasih

    BalasPadam
  2. Wkmsalam kak, sila kan share kak.. alhamdulillah sedap.

    BalasPadam
  3. Memang nampak sedap. Akan di cuba.

    BalasPadam