Rabu, 16 Mei 2012

Burger daging


Hari ni kak mengajar kanak-kanak istimewa di CADS enhancement centre cara-cara membuat homemade burger daging.  Mengajar budak-budak ni tak la susah mana, cuma depa ni ada yg hyperactive, dan ada pulak yg sangat pemalu.  Cikgu-cikgu di situ banyak membantu semasa kelas.  Penyabar betul cikgu2 nye.

OK, bahan-bahan utk membuat burger daging :



Menghasilkan lebih kurang 15 keping saiz medium. 

1 kg daging cincang
1 biji bawang besar, di cincang halus
Minyak masak
1 sudu kecil serbuk jintan manis
2 sudu besar serbuk ketumbar
Garam dan lada hitam secukup rasa
Parmesan cheese - 1 paket kecil seperti dlm gambar di atas
1 sudu besar English honey mustard (boleh ganti ngan tomato sos)
2 biji telur, di pukul sedikit
115 gm serbuk roti
15 biji bun burger
Salad, mayonnaise, tomato sos, kepingan cheese

Cara membuatnye :

Mula-mula kita tumis bawang dlm 2,3 minit hingga layu.  Angkat dan masukkan ke dalam daging kisar bersama jintan manis, ketumbar, parmesan cheese, mustard dan 3/4 serbuk roti.  Gaul rata.  Kemudian masukkan telur supaya adunan boleh melekat.  Last sekali masukkan garam dan lada hitam.  Ambil secubit daging dan rasa supaya cukup masin.  Jgn terlebih garam sebab parmesan cheese dah masin. 


Kemudian, ambil talam dan taburkan sedikit serbuk roti.  Bulat2 dan leperkan daging.  Susun di atas serbuk roti tadi.  Ambil lagi serbuk roti dan tepek kat atas burger pulak.  Simpan di dalam peti sejuk selama lebih kurang 30 minit supaya agak keras.

Keluarkan daging burger dari peti ais dan boleh la goreng dlm 5 ke 10 minit bergantung pada ketebalan burger.  Bun tadi kita sapukan mentega dan masukkan dlm oven sekejap atau bakar di atas kuali sehingga kekuningan. 





Akhir sekali, letak burger di tengah bun bersama salad, kepingan cheese, mayonnaise, sos pilihan anda.  Nak letak telur goreng pun boleh.. 



Burger daging homemade ni memang sedap dan nk membuatnye pun tak susah.  Jika ada lebih, boleh buat jadi balls dan freeze kan, boleh di olah jadi Spaghetti meatballs.  Atau freeze je kepingan burger tu utk makan di kemudian hari. Sekurang-kurangnye kita tau bahan apa dlm burger kita, takut kalau yg beli tu, ada anggota badan binatang mana la yg di cincang sekali.  Dan mungkin terlalu byk bahan pengawet.  Menakutkan bila kita baca cerita2 mcm ni..  jgn la kita byk sgt makan burger Fast Food di luar.  Ok, jumpa lagi, babai ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan